RE-piste kiinnosti vierailijoita

Seinäjoen uusi RE-piste herätti laajalti kiinnostusta ja siihen käytiin tutustumassa yksittäin ja pienillä kokoonpanoilla. Isompia ryhmiä kuten jäteneuvonta- ja ympäristökasvatustilaisuuksia ei edelleenkään järjestetty lähitilaisuuksina vuoden aikana kokoontumisrajoitusten takia.

Etapin vieraina vuoden aikana kävivät jäteyhtiöistä Kiertokaari Oy:n, Millespakka Oy:n, Lounais-Suomen jätehuollon, Botniaroskin, Stormossenin ja Vestian hallitukset.  Muita vierailijoita olivat Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä, Seurakunnan ”poikakerho”, LHJ Groupin hallitus, Into Seinäjoki johto, Kierto Oy:n johto ja Etelä-Pohjanmaan Kauppakamari.

Vuorovaikutus, Digitaalinen yritys -tunnustus-web

Vuoden Digitaalinen yritys -palkinto

Etelä-Pohjanmaan kauppakamari palkitsi Lakeuden Etapin Vuoden 2021 digitaalisena eteläpohjalaisyrityksenä marraskuussa. Perustelujen mukaan RE-piste ja RE-appi ovat täysin uudistaneet jäteasemalla käynnin asiakaskokemuksen.

Merkittävä osa tätä asiakaskokemusta on digitalisaatio mikä näkyy niin jäteaseman opasteissa ja tiedotuksessa kuin sovelluksen kautta. Kauppakamarin mukaan RE-pisteen lanseeraus ja Etapin viestintä on ollut näkyvää ja tavoittavaa, mikä näkyy kävijämäärissä ja myönteisessä palautteessa.

Kiertotalouden ajankohtaisseminaarissa tietoa ja skenaarioita

Kehitys- ja ympäristöpäällikkö Mirva Hautala esitteli vaihtoehtoisia skenaarioita jätehuollon järjestämiseksi.

Lakeuden Etappi järjesti joulukuussa 2021 ajankohtaisseminaarin kuntapäättäjille ja viranomaisille uuden jätelain mukaisista toimista. Seminaarissa kuultiin useita asiantuntijoita eri puolilta jätehuoltosektoria. Puheenvuoroissa porauduttiin jätehuollon ajankohtaisiin kysymyksiin ja tulevaisuuden näkymiin.

Etapin toimitusjohtaja Pekka Kontio puhui seminaarissa muun muassa arjen kiertotaloudesta. Uutta jätelakia ja sen vaikutuksia esitteli Suomen Kiertovoima KIVO ry:n toimitusjohtaja Riku Eksymä. Tilaisuudessa kuultiin myös alueellisia vaihtoehtoja lain toteuttamiseksi Etapin toimialueella, kun Etapin kehitys- ja ympäristöpäällikkö Mirva Hautala esitteli eri skenaarioita jätehuollon järjestämiseksi.

Tilaisuudessa esiintyivät myös Seinäjoen kaupunginjohtaja Jaakko Kiiskilä,  Lakeuden jätelautakunnan pitkäaikainen puheenjohtaja Kari Knuuttila,  Suomen Pakkauskierrätys Rinki Oy:n toimitusjohtaja Juha-Heikki Tanskanen sekä  Etelä-Pohjanmaan Kiinteistöliiton toiminnanjohtaja Jorma Koutonen.

Hybriditilaisuutena järjestettyyn tilaisuuteen osallistui yhteensä noin 70 seminaarivierasta eri puolilta toimialuetta.

Asiakaspalautteet

Asiakaspalautteiden määrä 309 kappaletta oli lähes sama kuin edellisvuonna, jolloin palautteita vastaanotettiin 304. Suurin osa palautteista koski jäteastian tyhjennyksiä (167 kpl). Jäteasemia ja ekopisteitä koskevia palautteita tuli 43, joissa etenkin uutta RE-pistettä kiiteltiin. Laskutusta ja perintää koskevia palautteita tuli 17 kappaletta. Myös kehitysehdotuksia vastaanotettiin asiakkailta, mitä tietoa käytetään tulevien toimintojen kehittämisessä.