Lakeuden jätelautakunta toimii jätelain mukaisena jätehuoltoviranomaisena Lakeuden Etapin toimialueella. Etapin osakaskuntien yhteisen lautakunnan keskeisenä periaatteena on, että toimialueella on yhdenmukaiset jätehuoltopalvelut, määräykset ja maksut. Jätelautakunta turvaa päätöksenteon yhdenmukaisuuden ja tasapuolisuuden. Paikallisten olosuhteiden huomioon ottamisesta varmistutaan kuntien nimeämien luottamushenkilöiden ja tarvittaessa lausuntopyyntöjen avulla. Jätelautakunnan keskeinen tavoite on päätöksenteon tehostaminen vastaamaan nopeasti kehittyvän jätehuollon toimintaympäristöä.

Jätelautakunnan lakisääteisiin tehtävin kuuluvat jätehuollon järjestämiseen, suunnitteluun ja seurantaan liittyvät viranomaistehtävät, muun muassa:

• päätökset jätehuoltomääräyksistä sekä niistä poikkeamisesta.
  • jätemaksutaksan hyväksyminen.
  • päätökset jätemaksun määräämisestä ja maksumuistutuksista.
  • päätökset kunnallisten jätemaksujen maksuunpanosta, palauttamisesta sekä perinnästä. Jätemaksu maksetaan Lakeuden Etappi Oy:lle.
  • päätökset kiinteistöittäisen jätteenkuljetuksen järjestämistavasta sekalaisen yhdyskuntajätteen ja asumisessa syntyvän saostus- ja umpisäiliölietteen osalta.

Jätelautakunnalla oli vuonna 2021 viisi kokousta. Toimikaudelle 2021 – 2025 valittu jätelautakunta aloitti toimintansa kokouksessa joulukuun alussa. Lautakunnan henkilöstöön kuuluivat jäteasiamies, jätehuoltotarkastaja ja toimistosihteeri.

Kesällä 2021 voimaan tulleen jätelainsäädännön uudistuksen todettiin edellyttävän toimialueella jätehuoltojärjestelmän uudistamisvaihtoehtojen selvittämistä ja kuntien yhteistä tahtotilaa kehittämisen tueksi. Jätelautakunta käynnisti marraskuussa 2021 toimialueen kuntien jätepoliittisen ohjelman valmistelun. Kunnat päivittävät ja tarkentavat ohjelmalla yhteistä linjaustaan alueen jätehuollon järjestämisestä ja palvelutason kehittämisestä. Jätepoliittinen ohjelma ohjaa jatkossa jätelautakunnan päätöksentekoa jätehuollon palvelutasosta, jätehuoltomääräyksistä ja jätemaksutaksasta.

Jätemaksutaksan rakennetta ja luettavuutta kehitettiin ja jäteasemien maksujen hinnoitteluperusteet yksinkertaistettiin vuoden 2022 alusta voimaan tulleeseen taksaan. Viranhaltijapäätöksiä tehtiin vuoden aikana yhteensä 1688. Valtaosa päätöksistä koski poikkeamia jätehuoltomääräyksistä, kuten jäteastioiden ja asumislietteiden tyhjennysvälien pidennyksiä tai asumattomien kiinteistöjen jätehuoltovelvoitteen keskeyttämistä. Jätemaksumuistutuksia päätöksistä oli 11 kpl. Lisäksi käsiteltiin yhteensä 17 ilmoitusta asumislietteiden omatoimisesta käsittelystä ja hyödyntämisestä lannoitteena tai pienpuhdistamolietteen omatoimisesta kompostoinnista.

Jätehuoltotarkastaja teki vuoden aikana toimialueen kunnissa yhteensä 307 kompostoritarkastusta. Tarkastuskohteista 95 prosenttia täytti jätehuoltomääräysten vaatimukset. Kompostoritarkastus tehdään kaikille kiinteistöille, joille on myönnetty kompostoinnin perusteella pidennetty jäteastian tyhjennysväli.